Laden Evenementen
  • Dit event is voorbij.

Inhoud

Tijdens de bijeenkomsten gaan we aan de slag met ander gedrag. Het herkennen van ander gedrag, het begrijpen van ander gedrag en de vraag hoe je problemen kunt voorkomen, zijn belangrijke thema’s in deze training. Daarnaast besteden we aandacht aan hoe je gedrag kan beïnvloeden en ombuigen. Naast theoretische onderdelen, wordt door de inbreng van eigen casuïstiek en het uitvoeren van opdrachten aandacht besteed aan de praktijk.

Het centrale uitgangspunt is je professionele werkhouding (jouw gedrag) bij gedragsproblemen. Je krijgt handvatten aangereikt om op een adequate manier probleemgedrag aan te pakken en waar mogelijk te voorkomen. Nadat het probleemgedrag is gesignaleerd, wordt het gedrag van het kind of de jongere binnen de context van de groep geobserveerd en geanalyseerd. Hierbij nemen we het gedrag van de professional nadrukkelijk mee. Vanuit een visie gericht op verbetering van de interactie tussen het kind of de jongere en zijn/haar omgeving, kijk je naar de bijdrage van jouw gedrag met betrekking tot het oproepen en/of in stand houden van probleemgedrag. Door niet alleen te kijken naar wat niet lukt, maar juist ook naar wat de sterke kanten van een kind of de jongere zijn, creëer je een perspectiefvolle opvoedkundige situatie.

Tijdens de drie bijeenkomsten komen de volgende onderdelen aan de orde:

  • Invloed van benadering
  • Ontwikkelingsgebieden
  • Potjestheorie
  • Normaal versus probleemgedrag
  • Waarnemen
  • Concreet gedrag
  • Executieve functies
  • Gedragsprobleem
  • Gedragsstoornis
  • Een aantal stoornissen onder de loep (ADHD / ODD / CD / Hechtingstoornis / ASS / Angststoornis)
  • G5-schema
  • Gedragsbeïnvloeding vanuit de interactionele benadering
  • Bespreken van casuïstiek

Doel en verwachte resultaten

Na deze training ben je beter in staat om op verschillende manieren naar gedrag te kijken. Ook ben je beter in staat om op verschillende manieren met gedrag om te gaan.

Bovenstaand gestelde doelen betekenen dat je na de training:

  • In staat bent om op verschillende manieren probleemgedrag te signaleren en/of te herkennen, gekoppeld aan de mogelijkheden die er liggen in je eigen praktijksituatie.
  • Beter in staat bent om te herkennen welk gedrag van een kind of jongere terug te leiden is tot welke mogelijke oorzaak, gezien zijn gehele ontwikkeling.
  • Beter in staat bent om te reageren op gedrag, omdat je beter weet waar gedrag vandaan komt.
  • Minder gericht bent op het beheersen van moeilijk gedrag, en beter in staat bent om problemen te voorkomen en om te buigen.
  • Mogelijkheden, kansen en positieve aspecten van kinderen/jongeren benut in je aanpak.
  • In staat bent om meerdere benaderingswijzen naast elkaar te zetten, deze met elkaar te vergelijken en hieruit verantwoorde keuzes te maken.
  • Op verantwoorde wijze één of meerdere gedragsinterventies kan kiezen en deze op effectieve wijze kan inzetten.

 

Dit vonden zij van de training

De afwisseling van theorie & praktijk vind ik een pluspunt van deze training. Er is ook veel ruimte voor eigen inbreng.

Pedagogisch medewerker, Trivium-Lindenhof

Door wie word jij getraind?

Inschrijven voor deze training

Downloads

Flyer

Praktische informatie

Tijdsinvestering 1,5 dag + 12 uur zelfstudie
Trainingsdata 13/02/2018 09:30 - 16:30
20/02/2018 09:30 - 12:30
Groepsgrootte max 16 deelnemers
Prijs 245,00 ex BTW incl lesmateriaal
Accreditatiepunten 6 SKJ en registerplein en 24 RU Registerleraar

Locatie

De Horst
Cornelis Geellaan 2b
Alphen a/d Rijn, 2406 JG Nederland
Telefoon:
0172 448800